fredag 5 mars 2010

Ibland får jag frågor angående hur man ska göra om man vill börja spela/bli DJ. Många frågor angående vad man ska ha för utrustning som nybörjare. Därför tänkte jag skriva lite om just det.

Jag personligen rekommenderar Pioneer utrustningar, och inget annat. Pioneer är ledande inom DJ utrustning och deras grejer håller en otrolig standard. Som första utrustning tycker jag att man ska satsa på detta:

Pioneer CDJ-100 (cd spelare)
Pioneer DJM-300 eller DJM-400 (mixerbord)

Cd spelarna är Pioneers billigaste cd maskin men dom har väldigt bra hållbarhet och är mycket lättlärda. Ett till plus med dom maskinerna är att de inte finns så många hjälpmedel på dom, som till exempel BPM-räknare. Det är aldrig bra att bli beroende av en massa hjälpmedel.

DJM-300 mixern är en bra nybörjar-mixer ifrån Pioneer. Enkel att arbeta med som nybörjare och den har inte så många hjälpmedel den heller.

Ett annat alternativ på mixerbord är DJM-400. Den erbjuder dock en del effekter och en väldigt lättarbetad och pålitligt BPM-räknare. Men jag rekommenderar att börja med de mest basic som finns.

-----------------------------

Jag personligen började med en cdj-100 /djm-300 -bänk som första utrustning och den lärde mig mycket utav grunderna som behövs för att kunna utföra bra mixande. Priset på en sådan utrustning (begagnad men i bra skick) ligger på runt 5000-6000 kr.

-----------------------------

Eftersom att jag nu spelat ett tag och verkligen vill satsa på jobbet så bestämde jag mig för att köpa in pioneers värstingpaket.. Så idagsläget kör jag på

Pioneer CDJ-1000Mk3 (cd spelare)
Pioneer DJM-800 (mixerbord)
-----------------------------


Pioneer CDJ-100s


Pioneer CDJ-1000Mk3

Pioneer DJM-800



Inga kommentarer: